התפתחות בגיל הרך

ידע של אחרים 

חוקרים העוסקים ברכישת שפה ע'י תינוקות גילו שבתינוקות וילדים צעירים,  מוטבעת במוח מלידה, הרגשה (לא מודעת) שכל השפע והטוב וכל הידע החשוב – נמצא אצל אחרים! לכן, לא פלא שתינוקות עסוקים בחיקוי הבעות פנים ובפיענוח רגשות של אחרים, ומנסים להבין מיהו האחר דרך הבעות פניו או החפצים שבהם הוא משתמש .  וכן! הם גם משתמשים בסטטיסטיקה כדי להסיק מסקנות על העולם! אומרים שהשפה של ספרי קודש היא שפה תמימה כמו של תינוקות נקיים.

אמפטיה

אמפטיה הינה יכולת להתנסות רגשית במצבו של האחר. האמפטיה מוערכת ונחשבת כהישג חברתי חשוב לילדים ומבוגרים בחברות רבות. בבסיסה של התנהגות אמפטית קיימות שלוש יכולות בסיסיות:

 יכולת קוגניטיבית לפרש ולהבין את מצבו הפיזי והנפשי של הזולת. יכולת רגשית להזדהות עם הזולת ולהתנסות רגשית במצבו, לכאוב את כאבו ולשמוח בשמחתו. יכולת ההתנהגותית, פרו חברתית שמטרתה להיטיב עם האחר. נוכל לראות סוגים שונים של אמפטיה והתנהגות פרו חברתית בגיל הרך, החל מההיבט הפיזי, ניחומים: חיבוק, נשיקה, ליטוף. בהיבט המילולי, התעניינות: "מה קרה"?, עצה: "תיזהר", הסחת הדעת, הבעת חרטה וכדומה. וגם בהיבט ההתנהגותי: טיפול, שיתוף, קריאה לעזרה, נתינת מתנה וכדומה.

מחקרים מראים שילדים בגיל הרך נדיבים מאוד ומתנהגים בצורה פרו-חברתית רגשית ואמפטית. הם מגיעים לעולם עם יכולת מולדת לאמפטיה ונראות התחלות המעידות על יכולת עתידית לאמפטיה כבר מימי חייו הראשונים של התינוק. לדוגמא: התינוק מגיב בבכי לבכיו של ילד אחר. בשנה השנייה לחיים נפוצה התופעה שילדים מביאים משהו שלהם לזולתם כמו מוצץ, צעצוע וכדומה. יש דוגמה יפה מאוד של מורה מארגון בני ברוך על העניין הזה.

ידע מולד

השפעת הסביבה על האינטליגנציה בגיל הילדות גבוהה יותר מאשר השפעתה בבגרות.  לילדים בגיל שלוש או ארבע יש כבר רעיונות פשוטים לגבי ביולוגיה והבנה ראשונית של גדילה, תורשה ומחלה. תובנות ביולוגיות מוקדמות אלה מלמדות שילדים אינם מסתכלים רק על מראה חיצוני שטחי כשהם מגבשים דעה על אנשים או חפצים. הם מרגישים במשהו את פנימיותם, את המהות שלהם. מתברר שילדים צעירים מאמינים שלחיות ולצמחים יש מעין "תמצית", ליבה בלתי נראית.

השפה ה"אימהית"                                                                                                                                                          שפה זו שונה מהשפה שבה אנחנו פונים למבוגרים ב  3 קריטריונים:

קצב – דיבור איטי יותר

טון –  צליל גבוה יותר

אוצר המילים –  מילים פשוטות יותר.
דיבור כזה מאפיין מבוגרים בכל העולם המדברים אל תינוקות ללא קשר לשפה אותה הם מדברים.